Monday, July 02, 2012
PUISI MODEN TEKS PERMATA SASTERA MELAYU STPM
Sunday, July 01, 2012
LATAR BELAKANG DATU DR. ADI BADIOZAMAN TUAH
DATU Dr. Adi Badiozaman Tuah mendapat pendidikan rendah di Tatau, Sarawak. Kemudian beliau melanjutkan pendidikan menengah di Kolej Tun Datuk Tuanku Haji Bujang, Miri. Pada tahun 1973 beliau memperoleh ijazah Sarjana Muda dari Unversiti Malaya dan Diploma Pendidikan dan Sarjana Pendidikan dalam bidang Perkembangan Kurikulum pada 1979 di universiti yang sama.
Monday, May 07, 2012
Seloka, Teromba & Mentera
i. Karangan berangkap yang memakai pertentangan bunyi rima hujung yang bebas.
ii. Perkataan sindiran, ejekan disampaikan dalam bentuk berangkap.
iii. Seloka selalunya mengandungi unsur-unsur jenaka atau gurau senda.
Teromba: Antara ciri-ciri teromba ialah:
i. Puisi bebas yang tidak tentu jumlah baris, rangkap, rima atau jumlah perkataan dalam satu baris.
ii. Terdapat sisipan pelbagai puisi yang lain, seperti pantun, gurindam, peribahasa dalam seuntaian teromba.
iii. Ia memuatkan perkara-perkara yang berkait dengan undang-undang; adat istiadat yang diamalkan oleh sesebuah masyarakat.
Mantera: Istilah lain untuk mentera ialah jampi, serapah, sembur, puja, cuca, seru, kemat dan sebagainya. Ia merupakan susunan puisi bebas yang dapat digolongkan ke dalam bahasa berirama, sedangkan isinya merujuk kepada hal-hal magis, perubatan dan perbomohan.
Sunday, May 06, 2012
PANTUN
PENGENALAN
Za'ba dalam bukunya Ilmu Mengarang Melayu menjelaskan, "Perkataan pantun itu pada mulanya dipakai orang dengan makna seperti atau umpama." Ada pendapat mengatakan perkataan pantun adalah daripada bahasa Minangkabau iaitu panuntun yang
bermaksud pembimbing/penasihat yang berasaskan sastera lisan dalam
pengucapan pepatah dan petitih yang popular dalam masyarakat tersebut.
Sehingga
hari ini, pantun sering digunakan dalam upacara peminangan dan
perkahwinan atau sebagai pembuka atau penutup bicara dalam majlis-majlis
rasmi. Umumnya terdapat dua jenis utama pantun iaitu pantun berkait
dan pantun tidak berkait.
Bilangan
baris dalam setiap rangkap pantun dikenali sebagai kerat. Lima bentuk
utama pantun ialah pantun dua kerat, pantun empat kerat, pantun enam
kerat, pantun lapan kerat dan pantun dua belas kerat. Pantun yang
popular digunakan ialah pantun dua kerat dan empat kerat.
Setiap
pantun mesti mempunyai pembayang dan maksud pantun. Pembayang dalam
setiap rangkap adalah separuh pertama daripada keseluruhan jumlah baris
dalam rangkap berkenaan. Separuh kedua dalam setiap rangkap pantun pula
ialah maksud atau isi pantun.
Antara
ciri-ciri lain yang ada dalam sebuah pantun ialah pembayangnya
mempunyai hubungan yang rapat dengan alam dan persekitaran yang rapat
dengan pengucapnya seperti yang terdapat dalam contoh pantun dua kerat
berikut:
Rima pantun yang baik berakhir dengan ab,ab bagi pantun empat kerat dan a,a
bagi pantun dua kerat. Selain daripada pembayang, maksud dan rima,
pantun juga terikat dengan hukum suku katanya. Bagi pantun Melayu, suku
kata untuk setiap baris ialah antara lapan hingga dua belas suku kata
sahaja.
Melalui
bentuknya yang kemas dan padat, pantun berjaya menjadi alat yang
penting untuk menghibur, memberi nasihat, menduga akal, meluahkan
perasaan dan menyedapkan cakap. Pantun turut berfungsi sebagai media
untuk menyampaikan hasrat yang seni atau rahsia yang tersembunyi melalui
penyampaian yang berkias.
KANDUNGAN PANTUN MELAYU
Pembayang atau sampiranPembayang terletak pada bahagian setengah pertama setiap rangkap pantun. Pembayang memainkan peranan untuk memberi persamaan bunyi/rima kepada maksud. Pembayang pada baris pertama hendaklah ada hubung kait dengan pembayang pada baris berikutnya dalam setiap rangkap pantun. Maksud atau isi
Maksud
atau isi terdapat dalam setengah bahagian kedua dalam setiap rangkap
pantun. Pada bahagian inilah tersurat dan tersiratnya apa yang hendak
disampaikan dalam pantun tersebut(tema).
Perkataan
Pantun
biasanya mengandungi empat atau tiga patah perkataan pada tiap-tiap
baris. Pantun yang baik memaparkan bilangan perkataan pada tiap-tiap
baris yang sama bilangannya.
Suku kata
Tiap-tiap
patah perkataan terdiri daripada tiga atau empat suku kata. Dalam
tiap-tiap baris pula hendaklah mengandungi antara lapan hingga dua belas
suku kata. Pantun yang baik mengandungi jumlah suku kata yang sama
banyak.
Rima atau bunyi
Rima
ialah bunyi yang sama pada bahagian tengah atau akhir pada tiap-tiap
baris pantun. Rima yang baik mempunyai bunyi yang sama dalam setiap
rangkap pantun. Rima pada baris pertama pembayang mestilah sama dengan
rima baris pertama maksud dan begitulah seterusnya Rima pantun yang
terbaik ialah a,b,a,b dan ada juga berima a,a,a,a.
Pantun di bawah mengandungi 4 patah perkataan dan 9 suku kata setiap baris.Contoh pantun yang baik :
Pantun yang baik ialah pantun empat kerat yang mempunyai ciri-ciri berikut:
|
Thursday, October 21, 2010
MANA SIKANA
b. Mana Sikana (2007). Disiplin Pengajian Budaya dan Transformasi ke Teori Sastera Budaya. Jurnal Aswara, 2(1/2007), 41-63.
c. Mana Sikana (2005). Pengajaran dan Pembinaan Bahasa dalam Konteks Pendidikan Drama. Jurnal Aktivis, 1(5), 116-138.
d. Mana Sikana (2003). Wacana Bahasa dalam Teori Sastera Pascamoden. Jurnal Bahasa, 3(4), 505-536.
f. Mana Sikana (2002). Usman Awang: Shifting as Realist to Meta- historiographer. Malay Literature, 15(2), 37-57.
g. Mana Sikana (2002). The Strength of Zakaria Ariffin's Drama. Malay Literature, 15(1), 1-11.
h. Mana Sikana (2001). The Theory of Literature:Theory of Taabudiyyah. Malay Literature, 14(2), 54-75.
c. Mana Sikana (2006). Tamu di Bukit Kenny karya Usman Awang
d. Mana Sikana (2006). Teori Penulisan Teks Drama: Pemikiran dalam
e. Mana Sikana (2005). Keris Mas Sebagai Cerpenis Pandangan
SUMBANGAN PENULIS GURU
Fakta 1: Sumbangan dalam bidang penulisan novel
H/C : Penubuhan SITC pada tahun 1922 telah berjaya membantu meningkatkan perkembangan dunia sastera di Tanah Melayu ketika itu. Kemunculan beberapa penulis besar daripada kalangan guru seperti Harun Muhamad Amin, Ahmad Bakhtiar dan Abdullah Sidek telah merancakkan lagi penghasilan novel-novel Melayu dalam zaman sebelum perang ini.
Harun Muhammad Amin( Harun Aminurrashid)
a. Melur Kuala Lumpur (1930)
b. Dewa Lombong Minyak (1947)
c. Darah Kedayan (1947)
d. Cinta gadis Rimba (1948)
e. Korban Kinabalu (1948)
f. Dayangku Fatimah (1948)
g. Sebelum Ajal (1949)
h. Jong Batu (1949)
i. Siapakah Yang Bersalah (1949)
Abdullah Sidek
a. Bercinta Yang Tidak Berfaedah (1932)
b. Siapakah pembunuhnya (1934)
c. Pencuri yang Licin (1937)
d. Duri Perkahwinan (1938)
e. Iblis Rumah tangga (1939)
f. Gelombang Hidup (1940)
g. Semangat Yang Tercuri (1940)
h. Mari Kita Berjuang (1941)
i. Gadis Hulu Muar (1941)
j. Berjanji Di Kereta api (1942)
Ahmad Bakhtiar
a. Keris Melaka (1939)
b. Korban Kasih Melaka (1939)
c. Cantik Melaka (1940)
d. Darah Melaka (1940)
e. Perwira bentan (1941)
f. Tun Jemala (1941)
Ahmad Murad Nasaruddin
a. Nasib Mertua (1937)
b. Tiga Belas Jun (1938)
c. Kisman Sarjan Gelap (1939)
d. Mata-mata Hutan Simpanan (1941)
e. Nyawa Di hujung Pedang (1946)
Ahmad Kotot
a. Hikayat Percintaan Kasih Kemudaan (1927)
b. Sejarah Tanjung Besar (1936)
Muhamammad Yasin Makmur
a. Suka dan Duka (1933)
Muhamad Rahawi Yusof
a. Melati Sarawak (1931)
Fakta 2: Sumbangan dalam bidang penulisan cerpen
H/C : Beberapa orang pengarang cerpen dripada kalangan lepasan SITC telah cergas dalam bidang ini di sekitar tahun 1930-an. Kebanyakan karya penulis ini tersiar dalam Majalah Guru. Antara mereka termasuklah
- Harun Aminurrashid,
a. Tiada Cintakah
b. Keluar Dari penjara
- Muhammad Yasin Makmur (Pungguk),
a. Tanggungan Muda
- Kasmani Haji Arif,
a. Orang Buangan
b. Hati Muda
- Muhamad Yusof Arshad,
a. Suami yang Ikhlas
- Melati Serawak,
a. Siapa pekak Siapa Buta
b. Siapa Salah
- Mahmud Ahmad, Abdullah Yahya, Yusof Adil, Abdullah Sidek dan Ibrahim Haji Yaakub.
Fakta 3: Sumbangan dalam bidang penulisan Sajak
H/C : Sejarah penulisan puisi sudah bermula sejak tahun 1930-an lagi. Dipercayai kemunculan puisi pada ketika ini diterokai oleh penulis golongan guru yang di ketuai oleh Muhammad Yasin Makmur bersama rakan- rakannya Kasmani Haji Ariff, Ngumba dan Mohd Yusof Arshad. Kebanyakan karya mereka tersiar dalam Majalah Guru. Ada sebanyak 77 buah sajak telah tersiar dalam Majalah Guru sekitar tahun 1933-1941
- Pungguk (Muhammad Yasin Makmur) merupakan pelopor puisi moden tahun 1930-an dengan sajaknya ’Di Tengah Segara’ (Majalah Guru Disember 1933), Pujukan Hati (Majalah Guru 1934) : Dalam Majalah Guru 1934 – 1938 tersiar 9 buah sajak, antaranya ’Keluh Kesah’, ’Bujukan Hati’, ’Ibuku’, ’Selalu Merayu’, ’Tak di sangka-sangka’, ’Adindaku Sayang’, ’Oh Tuhan’
- Atma Jiwa (Harun Aminurrashid) menulis sajak ’Sariku’ (Majalah Pujangga Baru Disember 1933).
- Ngumba (Embung Yahya) dengan sajaknya ’Rayuan Tanah Air’ (Majalah Guru 1934)
- Muhammad Yusof Awang (Cintati) dengan sajak ’Darah Muda’ 1934
- Mahmud Ahmad dalam Antologi Sajak Tujuh Cerpen Kenangan (1963)
- Kasmani Haji Arif : puisi-puisinya terkumpul dalam Antologi Puisi Embun Pagi (DBP) dan Puisi Melayu Baru Zaman permulaan (DBP)
- Yusof Arshad sajak ’Oh Perawan’ (Majalah Guru Februari 1934)
- Yusof Harun, Kumpulan Sajak ’Ratapan Jiwa’ 1946
Fakta 4: Sumbangan dalam bidang kritikan sastera
H/C Tradisi kritikan di Tanah Melayu sebenarnya sudah bermula sejak awal 1930-an lagi dengan dipelopori oleh Muhammad Yassin Makmur yang menggunakan nama penanya Keris Melayu. Tulisan tersebut telah tersiar dalam Majalah Guru. Kemudian dunia kritikan mula berkembang dengan lebih banyak penulis guru mengambil bahagian menulis bidang kritikan ini.
- Keris Melayu : ’Tun Seri Lanang dan Abdullah Munsyi’ Majalah Guru 1 Julai 1935
- Muhammad Yusof Ahmad: ’Kita Dengan Abdullah Munsyi’Majalah Guru 1935.
- Ngumba : ’Shamsuddin Salleh dengan Kolej Tanjung Malim’
- Umang-Umang Tangkak: ’Kolej Tanjung Malim Jadi Perbualan’ Warta Ahad 9 Jun 1940
- Lebai Ketayap: ’Cermin Pergaulan Hidup Shamsuddin Salleh’ Warta Ahad 23 Jun 1940
Fakta 5: Sumbangan dalam bidang penulisan/ kegiatan drama
H/C Bidang drama kurang mendapat tempat dalam kalangan penulis guru. Namun beberapa orang penulis telah bergiat dalam bidang ini. Sekitar tahun 1922, SITC telah membantu mengembangkan dunia bangsawan dengan berlangsungnya beberapa pementasan drama oleh penuntut- penuntut kolej ini. Kegiatan penulisan pernah dilakukan oleh Ahmad Murad Nasaruddin dengan naskah drama ’Anak Derhaka’ terbitan Pejabat Karang Mengarang 1952.